Eräkontio

Digimainonnan Menestystarina – 1000 % Kasvu Verkkokaupassa

Miten paikallinen erä- ja retkeilykauppa muuttui digitaaliseksi menestyjäksi vain muutamassa kuukaudessa? Eräkontio otti rohkean askeleen ja hyödynsi Googlen ja Metan digimainonnan voiman täysimääräisesti. Strateginen kampanja, tarkka analytiikka ja jatkuva optimointi nostivat verkkokaupan myynnin uudelle tasolle – tuloksena yli 1000 % kasvu ja vakiintunut asema digitaalisessa markkinassa. Lue, kuinka digimainonta sai Ursuitin kuivapuvut, kalastuselektroniikan ja huippuluokan kelat liikkumaan ennennäkemättömällä vauhdilla!

Digimainonnan Voimalla Kohti Menestystä

Elokuun 2024 alussa Eräkontion verkkokauppa oli uuden alun äärellä. Pitkälle viety verkkokauppauudistus oli valmistunut, mutta sen mukana tuli odottamaton haaste: orgaaninen näkyvyys oli pudonnut lähes nollaan. Verkkosivulle ei löytynyt liikennettä, eikä myynti yltänyt lähelle sitä, mitä odotettiin. Vaikka aiemmin markkinointia oli tehty paikallislehdissä, oli selvää, ettei se riittänyt tuomaan verkkokauppaan tarvittavaa kasvua. Oli aika ottaa käyttöön digimarkkinoinnin voima.

Digimainonta rakentamassa uutta suuntaa

Strategiaksi valittiin tehokas ja monikanavainen lähestymistapa. Google Adsissa päätettiin panostaa hakusanamainontaan, jotta ostoaikeissa olevat asiakkaat löytäisivät suoraan verkkokauppaan. Metan alustoilla käytettiin laajasti erilaisia mainosmuotoja: kuvamainoksia, videoita ja dynaamisia tuotekaruselleja, joiden avulla saatiin kattava läsnäolo sosiaalisessa mediassa.

Kampanja alkoi laajalla kohdennuksella, mutta pian mukaan otettiin tarkemmin valitut Lookalike-yleisöt sekä erityiset kiinnostuksen kohteisiin perustuvat segmentit, kuten kalastuksesta ja retkeilystä innostuneet. Pääpaino pidettiin Suomen markkinoilla. Budjettia säädeltiin tarkasti analytiikan perusteella ja mainosmateriaaleja optimoitiin jatkuvasti A/B-testauksen avulla.

Analytiikka ja optimointi avainasemassa

Menestyksen taustalla oli tarkka analytiikka ja konversioseuranta. Jokainen kampanjaoptio arvioitiin huolellisesti ja sen tehokkuutta mitattiin myynnin kehityksen rinnalla. Pelkkä mainosklikkien seuraaminen ei riittänyt – olennaista oli ymmärtää, mitkä mainokset ja kohdennukset toivat oikeasti ostavia asiakkaita. Verkkokaupan myynnin kasvu ei ollut sattumaa, vaan seurausta jatkuvasta optimoinnista ja datan analysoinnista.

Yksi merkittävimmistä onnistumisista oli korkeampien hintapisteiden tuotteiden myynnin kasvu. Vaikka tämä segmentti oli aiemmin ollut haastava segmentti verkkokaupalle, digimainonnan ja houkuttelevien tarjousten yhdistelmä sai asiakkaat tekemään ostopäätöksiä verkossa näistäkin useiden satojen, jopa tuhansien eurojen tuotteista. Suurin muutos tapahtui erityisesti Ursuitin kuivapuvuissa, joiden myynti räjähti kampanjan aikana. Myös kalastuselektroniikan ja kelojen segmentit kokivat merkittävän kasvun, mikä osoitti digimainonnan tehon myös näissä korkeamman hintaluokan tuotteissa.’

Digimainonnan voima liiketoiminnan kasvattajana

Syksyn 2024 aikana Eräkontion verkkokauppa koki mullistavan muutoksen. Myynnin kasvu nousi yli 1000 %, ja verkkokaupan tilausmäärä kasvoi tasaisesti elokuusta joulukuuhun. Siinä missä aiemmin päivässä lähti vain muutama tilaus, nyt paketteja lähti asiakkaille kymmeniä päivittäin.

Asiakaspalaute kertoi tarinaa onnistuneesta mainonnasta. Monet uudet asiakkaat olivat nähneet mainoksen ensi kertaa ja innostuneet tilaamaan, kun he huomasivat verkkokaupan laajan ja laadukkaan valikoiman. ”Hienoa, että tuotteitanne nostetaan esille! En ollut aiemmin kuullut verkkokaupastanne, mutta nyt tilasin heti”, totesi eräs tyytyväinen asiakas.

Myös yrittäjä Osku oli tuloksiin erittäin tyytyväinen. Verkkokauppa ei ollut enää vain paikallinen toimija, vaan sen näkyvyys ja tunnettuus oli kasvanut valtavasti.

Digimainonnan voima liiketoiminnan kasvattajana

Eräkontion tapaus osoittaa, kuinka tarkasti suunniteltu ja optimoitu digimainonta voi muuttaa liiketoiminnan suunnan. Ilman hakukone- ja some-mainonnan voimaa verkkokaupan uudistus olisi voinut jäädä pelkäksi tekniseksi parannukseksi. Sen sijaan datan ohjaama markkinointi varmisti, että uudistus sai ansaitsemansa huomion ja asiakkaat löysivät verkkokaupan.

Kasvu ei tapahtunut hetkessä, mutta systemaattinen optimointi ja mittaaminen varmistivat, että tulokset olivat pysyviä. Eräkontio on nyt vahvempi kuin koskaan digitaalisessa maailmassa ja valmis jatkamaan menestystään.