Case IKH: Miten markkinoinnista tehtiin pysyvä kilpailuetu

Case IKH: Miten markkinoinnista tehtiin pysyvä kilpailuetu

Kun markkinointia aletaan tehdä suunnitelmallisesti ja johtaa kokonaisvaltaisesti, tulokset eivät jää sattuman varaan.

Nyt markkinointi toimii, ja minulla on aikaa asiakkaille.

Ongelma: Markkinointi jää helposti jalkoihin

Yrittäjän arjesta ei tekemistä puutu. On huolehdittava niin asiakkaista, liiketoiminnasta kuin henkilöstöstäkin, ja päivät täyttyvät lukemattomista pienistä ja suuremmista päätöksistä, joilla pidetään yrityksen pyörät pyörimässä. Kun aika menee ydinliiketoiminnan hoitamiseen, markkinoinnin suunnittelu jää väistämättä sivurooliin. Kokonaisuutta ei johdeta systemaattisesti ja toteutus tapahtuu usein viime tingassa. Lopputuloksena on paljon tekemistä, mutta vähän mitattavaa vaikutusta.

Kuusamon Autopalvelu Oy:ta pyörittävälle Henri Mustoselle ja Kemissä toimivalle Jarkko-Matti Kuljulle tilanne oli varsin tuttu. Markkinointisuunnitelmaa ei ollut olemassa, mainokset syntyivät kiireessä, tapahtumista tiedotettiin lyhyellä varoitusajalla, eikä kokonaisuutta hallinnut kukaan.

"Tein kaiken itse, ja se vei hirveästi aikaa", Henri muistelee. Ja aika oli tietysti poissa tärkeimmästä: asiakkaista ja myynnistä.

Jarkko-Matti tunnistaa saman ongelman: "Jouduin kiireen keskellä hoitamaan kaiken itse, vaikka en oikein edes tiennyt, miten asiat kannattaisi tehdä."

Ratkaisu: Yhteistyöllä suunnitelmalliseen tekemiseen

Dimma-yhteistyön myötä rakennettiin malli, jossa markkinointi on suunnitelmallista, jatkuvaa, mitattavaa – ja yrittäjälle vaivatonta. Tiimi hoitaa kaiken ideoinnista toteutukseen, ja yrittäjän tehtäväksi jää ainoastaan hyväksyä ehdotukset.

Suunnitelmallisuus ja ennakointi markkinoinnin perustaksi

Yhteistyö alkoi markkinoinnin kokonaisuuden jäsentämisellä. Kun mainokset ja kampanjat tehtiin aiemmin yksittäisinä toimenpiteinä, nyt markkinoinnin kokonaisuus suunnitellaan kuukausi- ja kvartaalitasolla etukäteen. Eri osa-alueet tukevat toisiaan, ja tekeminen on johdonmukaista.

Dimman tiimi vastaa kampanjasuunnittelusta, sesonkien ja tapahtumien ideoinnista, sekä markkinoinnin aikataulutuksesta. Tämä on tuonut tekemiseen selkeyttä, ennakoitavuutta ja jatkuvuutta, eikä yrittäjän enää tarvitse huolehtia siitä, mikä mainos tulee seuraavaksi mihinkin kanaviin. "Nyt markkinointi toimii, ja minulla on aikaa asiakkaille", Jarkko-Matti toteaa.

Mainosmateriaalit ja sisällöt valmiiksi yhdestä paikasta

Kaikki julkaistavat materiaalit lehti-ilmoituksista ja tapahtumista somemainoksiin ja verkkosisältöihin suunnitellaan ja toteutetaan keskitetysti Dimman tiimissä. Asiakkaan toimittaman tuotelistan pohjalta Dimma tuottaa valmiit tuotemainokset, tapahtumaviestit ja kampanjamateriaalit. Hyväksynnän jälkeen Dimman tiimin huolehtii painosta, jakelusta ja julkaisusta, tarvittaessa myös kumppaneiden kilpailuttamisesta.

"Milwaukee-päivien tieto saatiin todella hyvin asiakkaille", Jarkko-Matti kertoo. "Iina ehti tehdä mainokset valmiiksi nopeammin kuin minä edes ehdin hyväksyä niitä."

Digitaalinen näkyvyys ja kohdennettu mainonta

Dimman tiimi on tuonut mukanaan uutta osaamista myös digimarkkinointiin. Mainontaa ja sisältöjä kohdennetaan uusille, relevanteille yleisöille, ja tuloksia optimoidaan hakusanojen, kohderyhmien ja sisältöjen perusteella. Esimerkiksi Metan kanavissa tehdyn mainonnan kohdentamisen myötä tapahtumien näkyvyys on kasvanut, tavoittavuus laajentunut, ja myymälät ovat olleet täynnä asiakkaita. Googlessa tehdyt hakusana-analyysit ja niiden pohjalta kohdennettu mainonta (SEM) ja sisältöjen optimointi (SEO) ovat varmistaneet, että asiakkaat löytävät palveluiden ääreen oikealla hetkellä.

Asiakasdata ja monikanavainen asiakasviestintä

Laadukas asiakasdata on yksi yritysten arvokkaimpia resursseja – mutta usein alihyödynnetty sellainen. Dimman johdolla yrityksissä aloitettiin asiakasrekistereiden systemaattinen kerääminen ja kasvattaminen, jotta markkinointia voidaan kohdentaa entistä tehokkaamin ja asiakassuhteita kehittää pitkäjänteisemmin. Sähköisen arvonnan avulla rekistereiden kokoa saatiin kasvatettua nopeasti, ja tavoitettiin uusia potentiaalisia asiakkaita. Samalla luotiin käytännöt datan hallintaan ja viestien personointiin. Asiakastieto ei enää jää satunnaisten kampanjoiden varaan, vaan sitä hyödynnetään suunnitelmallisesti osana myyntiä ja markkinointia.

Myös asiakasviestien sisällöt, ajoitukset ja kohdennukset rakennettiin tukemaan muuta markkinointia, ja viestintä kulkee saumattomasti kaikissa kanavissa sähköposteista someen ja tekstiviesteistä myymälämainontaan. Toimenpiteiden myötä asiakasuskollisuus on vahvistunut ja tavoittavuus parantunut merkittävästi, mikä näkyy myös konkreettisena myynnin kasvuna.

Luovat ideat ja jatkuva kehittäminen

Yksi yhteistyön mukanaan tuomista eduista on rohkea kehittäminen ja uuden ideointi. Dimma on tuonut pöytään osaamista, uusia ideoita ja tapoja tehdä markkinointia, rohkaissut asiakkaita kokeilemaan digitaalisia kanavia ja auttanut jopa tarkastelemaan hinnoittelua, kun kysyntä on kasvanut. Säännölliset palaverit, tulosten mittaaminen ja jatkuva ideointi pitävät markkinoinnin elävänä ja tehokkaana.

Tulokset: Enemmän näkyvyyttä, asiakkaita ja aikaa

Sekä Henri että Jarkko-Matti tunnistavat useita konkreettisia hyötyjä, joita markkinoinnin yhteistyö Dimman kanssa on tuonut tulleessaan:

  • Myymälät saavat jatkuvaa, monikanavaista näkyvyyttä
  • Tapahtumapäivät onnistuvat paremmin ja houkuttelevat asiakkaita paikalle
  • Markkinointi on muuttunut mitattavaksi ja kehittämistä ohjaavaksi tekemiseksi
  • Yrittäjien oma aika vapautuu markkinoinnista liiketoimintaan ja asiakastyöhön

"Tapahtumat ovat onnistuneet todella hyvin, tieto leviää tehokkaasti ja Dimman tiimi reagoi nopeasti", Henri kiteyttää.

Dimma tekee markkinoinnista kilpailuedun

Markkinoinnin ei kuulu olla kertaluontoista, irrallista tekemistä, vaan jatkuva ja mitattava prosessi, joka linkittyy liiketoimintaan ja tuottaa selkeitä tuloksia. Suunnitelmallisuus ja tehokas tiimityö ovat muuttaneet markkinoinnin kuluerästä kilpailueduksi, joka näkyy suoraan myynnissä.

Haluatko kuulla, miten sama malli voisi toimia teillä?

Kirjoittaja:

Mari Jauhola

Liiketoiminnan kehitys- ja markkinointi